КОРИСТЕЈЌИ ЈА МЕТОДОЛОГИЈАТА НА МЕЃУНАРОДНАТА ПРОГРАМА ЗА ПРОЦЕНА НА ПАТИШТАТА (IRAP), ПРОМЕНИТЕ ВО ИНФРАСТРУКТУРАТА ЗА БЕЗБЕДНОСТ НА ПАТИШТАТА И ПОБЕЗБЕДНИТЕ БРЗИНИ СПРЕЧИЈА РЕЧИСИ 700.000 СМРТНИ СЛУЧАИ И СЕРИОЗНИ ПОВРЕДИ ВО 74 ЗЕМЈИ ОД 2016 ГОДИНА, СПОРЕД НОВИОТ ТРУД НА УНИВЕРЗИТЕТОТ ЏОН ХОПКИНС ОБЈАВЕН ВО УГЛЕДНОТО СПИСАНИЕ PLOS ONE
Трудот „Статистичка процена на фатални и сериозни повреди спасени со протоколите iRAP во 74 земји“ го проценува веројатното влијание на подобрувањата на патиштата во 1.039 инфраструктурни проекти каде што се користени методологијата и алатките iRAP.
Клучните наоди од извештајот, со моделирање од година во година, покажуваат дека примената на моделот iRAP ќе спречи кумулативни и проценети 699.768 смртни случаи и сериозни повреди помеѓу јануари 2016 и крајот на 2024 година. Понатаму, трудот предвидува дека до 2044 година постојните третмани на патиштата ќе спречат речиси 3,2 милиони смртни случаи и сериозни повреди, со оглед на просечниот ефективен животен век од 20 години.
Студијата е прва што го мери влијанието на проектите за патишта финансирани и имплементирани од влади, развојни банки, невладини организации и патни оператори од приватниот сектор низ светот користејќи ги методологијата и алатките iRAP. Методологијата за рангирање со ѕвездички iRAP обезбедува објективна мерка за нивоата на безбедност на патиштата „вградени“ на патот за патници, мотоциклисти, велосипедисти и пешаци. Таа претставува мерка заснована врз докази за веројатноста да се случи несреќа и нејзината сериозност. Патот оценет со една ѕвезда е најмалку безбеден, а патот со пет ѕвезди е најбезбеден.
Примерите за проекти во кои е користена методологијата iRAP вклучуваат:
Во Карнатака, Индија, смртните случаи се намалени за 54%, а повредите за 42% на дел од 62 километри од автопатот Белагави Јарагати; во Викторија, Австралија, смртните случаи се намалени за 77%, а деновите во болнички кревети се намалени за 74% на 1.730 километри клучни автопатишта; нула смртни случаи и 89% пад во повреди на дел од автопатот 4028 во Тајланд; во Шанкси, Кина, смртните случаи на патиштата се намалени за 33%, а повредите се преполовени (53%) на 850 километри патишта; во Албанија, смртните случаи на патиштата се намалени за 23% по третманот на 1.335 километри од најпрометните примарни и секундарни патишта во државата; во Англија, смртните случаи се намалени за 54% на повеќе од 7.000 километри стратегиски мрежни патишта; и во Колумбија, намалувањата на ограничувањата на брзината информирани од процените на iRAP резултираа со намалување на смртните случаи за 22%.
Роб Мекинерни, извршен директор на iRAP, рече: „Ние сме толку горди и благодарни за секој живот спасен од нашите партнери низ светот. Не знаеме кого сме спасиле, но знаеме дека тоа би можело да биде некој што вие или јас го сакаме. Ова истражување покажува дека земјите и организациите што ја користат методологијата и алатките iRAP за информирање за инвестирање во побезбедни патишта како што се тротоари и премини, велосипедски патеки, безбедносни бариери и смирување на сообраќајот имаат вистинско и мерливо влијание.“
Сега партнерствата на iRAP ги има во повеќе од 125 земји, 1,8 милиони километри патишта и дизајни оценувани со ѕвездички и 1,8 милиони километри мапирање на ризик, што влијае врз безбедноста за над 100 милијарди американски долари инвестиции во патишта.
На глобално ниво, смртните случаи и повредите на патиштата првпат се намалени рекордно, според најновите податоци на Светската здравствена организација (СЗО), која го идентификуваше подобрувањето на стандардите на патиштата како важен фактор. Глобалниот план за Декадата на акција за безбедност на патиштата 2021-2030 постави цели до 2030 година повеќето патувања да се прават на патишта со три ѕвезди или подобри, а сите нови патишта да се градат според тие стандарди.
Абдулгафур М. Бачани, коавтор и директор на извештајот, од Меѓународната истражувачка единица за повреди на „Џон Хопкинс” (JH-IIRU), рече: „Светот е во постојано движење. Луѓето патуваат до работа, пешачат до училиште, извршуваат обврски и се занимаваат со различни секојдневни активности. Препознавајќи ја оваа реалност, пристапот до безбеден систем ја нагласува ‘безбедната патна инфраструктура’ како суштинска компонента на нејзината рамка. Следствено, давањето приоритет на нејзината интеграција во урбаното планирање и развојните иницијативи треба да стане императив во секој град, земја и регион. Ние сме оптимисти дека оваа студија ќе послужи да ја засили важноста на безбедната инфраструктура и да внесе нова енергија во глобалните напори за безбедност на патиштата.“
Извршниот директор на Фондацијата ФИА, Саул Билингсли, рече: „Фондацијата ФИА е неверојатно горда што е основен донатор на работата на iRAP, која создава алатки и методологија за да ги направи патиштата побезбедни за сите. Оваа анализа го покажува длабокото влијание што iRAP го има низ целиот свет. Стотици илјади смртни случаи и сериозни повреди се спречени преку безбедна процена на патиштата, проектирање и надградба на патиштата. Сега треба да видиме поголеми владини инвестиции и поддршка од развојните банки за да испорачаме побезбедна патна инфраструктура во следните пет години за да можеме да направиме сè што може за да ги постигнеме целите на Декадата за безбедност на патиштата и целите за одржлив развој.“